Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Momsregler vid digitala konferenser

När konferenser hålls digitalt till exempel via Zoom eller Teams så gäller delvis andra momsregler än när konferensen hålls på plats i Sverige.

När utländska deltagare är med digitalt från sitt eget land så gäller huvudregeln för moms:

  • De som har VAT-nummer eller motsvarande momsregistreringsnummer: Omvänd beskattning, 0% moms på fakturan.
  • Övriga utländska deltagare: 25% moms.

När konferensen hålls med deltagarna på plats i Sverige så är det fortfarande 25% moms för alla deltagare, förutom svenska statliga myndigheter.

Även sättet deltagaren betalar in deltagaravgiften på påverkar vilken moms som ska tas ut. På Medarbetarwebben finns en tabell som sammanfattar detta.

Momsregler för olika deltagare vid konferenser (Medarbetarwebben)