Projektansökan och projektredovisning
Arbetar du med den ekonomiska delen i projektansökningar och projektredovisningar? Här hittar du mallar för projektkalkyler, kalkylstöd och checklistor samt länkar vidare till Forskningsservice för mer information.
Anvisningar och checklistor för bidrags- och uppdragsprojekt
Där finns anvisningar och checklistor som du kan ha som hjälp i processerna för bidrags- och uppdragsprojekt. Dokumenten öppnas i ny flik:
- Anvisningar - projekthanteringsprocess bidrag (PDF 1,6 MB)
- Anvisningar - projekthanteringsprocess uppdragsforskning (PDF 1,6 MB)
- Checklista bidrag (PDF 250 kB)
- Checklista uppdrag (PDF 491 kB)
- Checklista för projektledare, bidrag och uppdrag (PDF 196 kB)
- Checklista för prefekt, bidrag och uppdrag (PDF 91 kB)
- Checklista ansökningsfasen (PDF 70 kB)
Längst bak i årsredovisningen finns en sammanställning med väsentliga uppgifter som kan vara användbara vid t ex projektansökningar:
Årsredovisningar och delårsrapporter
Forskningsservice har samlat stöd och verktyg för arbetet med forskningsprojekt på Medarbetarwebben:
- Information och stöd för Prisma - ansöknings- och ärendehanteringssystem
- Läs mer om hanteringen av EU:s ramprogram Horizon Europe
- Läs mer om hanteringen av EU:s ramprogram Horizon 2020
- Stöd till forskning
Projektkalkylering
Här kan du läsa en handledning som beskriver modellen för redovisning av indirekta kostnader där speciella mallar för projektkalkylering ska användas:
Principer och rutiner för full kostnadstäckning och samfinansiering
På sidan ”Mallar för projektkalkyler” hittar du din institutions mallar som används vid projektkalkylering:
Kalkylstöd
Det finns ett kalkylstöd som kan användas för kostnadsberäkning vid ansökan om bidrag och offerter för uppdragsverksamhet. Den bör också användas för kalkyler vid kontakt med donatorer. Det är Forskningsservice och sektionen Ekonomi tillsammans med Donatorrelationer som har tagit fram kalkylstödet.
Kalkylstöd (XLS 100 kB, ny flik)
Kalkylstöd - på engelska (XLSX 101 kB)
Indirekta kostnader och samfinansiering
Läs mer om indirekta kostnader och samfinansiering
Avtalsskrivande
Avdelningen Juridik har tagit fram material som stöd vid avtalsskrivande. De kan även hjälpa till med att granska avtal.
Via länken ovan hittar du också dokument där det framgår vem som har rätt att underteckna bidragskontrakt och uppdragsavtal.
Diarieföring
Här hittar du mer information om hur bidragskontrakten och uppdragsavtalen ska diarieföras
Hantering av projekt i Raindance
När du ska lägga upp en ny aktivitet i Raindance så behöver du få några värden upplagda. Fyll i detta formulär:
Komplettering av valbara uppgifter i Raindance: Projektportalen (Aktivitet)
Tänk på att gå igenom dina aktiviteter med jämna mellanrum så att värdena är uppdaterade.
Här kan du läsa om de uppgifter du bör lägga in på dina projektaktiviteter
Redovisning
Löner som bokats på fel aktivitet rättas i första hand i Primula.
Fler och fler bidragsgivare kräver att publiceringsavgifter för Open Access specificeras i den ekonomiska rapporteringen. Använd därför konto 57170 Open Access vid konteringen i Lupin. SUHF har kommit med en rekommendation där du kan läsa mer om detta:
Rekommendation från SUHF angående Open Access (PDF 152 kB, ny flik)
Återrapportering
Forskningsinfrastrukturbidrag - Vetenskapsrådet
I Raindance finns en rapport för dig som ska återrapportera forskningsinfrastrukturbidrag till Vetenskapsrådet. Det är en verifikationslista som anpassats för att följa återrapporteringskraven i Vetenskapsrådets instruktioner.
Rapporten hittar du här i Raindance: Beslutsstöd/Uppföljning/Frågor&Analys/Ekonomi/Verlista VR forskningsinfrastrukturbidrag
Överst i rapporten finns en länk till Vetenskapsrådets instruktion och mall.
Återrapportering i Prisma vid upplupen lönerevision
Vid lönerevisionen för några år sedan fick vi besked från Vetenskapsrådet VR, Forte och Formas om hur de önskar att detta rapporteras:
Information från VR, Forte och Formas om upplupen lönerevision vid återrapportering i Prisma