Lupin/Proceedo
Elektroniskt inköps- och fakturahanteringssystem
Lupin (Lund University Purchase and INvoice management system), eller Proceedo, är Lunds universitets verktyg för att hantera inköp och leverantörsfakturor.
Om du ska beställa varor och/eller tjänster så måste du ha tillgång till Lupin/Proceedo.
Hur blir jag Lupinanvändare?
Varje institution/enhet bestämmer själva vilka som ska vara Lupinanvändare. Prata med din chef eller administrativt ansvariga. Behörighet till Lupin ansöker du i Lucat.
Hur kommer jag igång?
När din behörighet för Lupin är godkänd i Lucat loggar du in med ditt Lucat-id och tillhörande lösenord:
På Medarbetarwebben finns information om rutiner och regelverk för inköp och upphandling:
Inköp och upphandling (Medarbetarwebben)
Här finns en genomgång av vilka typer av utbetalningar som inte hanteras i Lupin/Proceedo:
In och utbetalningar utan faktura
Mer om leverantörsfakturor
Här på Ekonomiwebben finns också sidan Leverantörsfaktura där du hittar mer information om fakturakrav, moms och representationsavdrag samt intrastat. Där finns även länk till rapporten Ej hanterade fakturor i Lupin som uppdateras varje måndag och onsdag.
Läs mer om leverantörsfakturor
På Medarbetarwebben kan du läsa mer om universitetets attestordning och rutinerna kring detta.
Attestera och godkänna (Medarbetarwebben)
Riktlinjer för inköp vid Lunds universitet, 2024 (PDF 289 kB)
Här finns även aktuella blanketter:
Blanketter för Lupin och leverantörsreskontra
Guider - Lupin/Proceedo
Dokumenten nedan öppnas i ny flik.
- Favoriter och förvalt värde (PDF 180 kB)
- Beställa (PDF 721 kB)
- Godkänna beställning (PDF 210 kB)
- Inleverans (PDF 192 kB)
- Granska faktura (PDF 540 kB)
- Attestera faktura (PDF 263 kB)
- Delegera rättigheter (PDF 184 kB)
In English
- Favourites and default value (PDF 169 kB)
- Placing orders (PDF 852 kB)
- Approving orders (PDF 221 kB)
- Confirming delivery (PDF 236 kB)
- Reviewing invoices (PDF 416 kB)
- Approving invoices (PDF 249 kB)
- Delegating rights (PDF 159 kB)
I detta dokument får du svar på några vanliga frågor:
Förkontera dina periodiska/återkommande e-fakturor
Det finns ett formulär där du kan ange granskare samt kontering för dina periodiska/återkommande fakturor. För att detta ska fungera måste fakturorna alltid innehålla en unik identifikation som återkommer vid varje faktureringstillfälle. Det kan till exempel vara ett telefonnummer eller ett kontraktsnummer. Om du får flera sådana fakturor från en leverantör så finns det en excel-mall du kan fylla i istället och bifoga.
Formulär för att få periodiska/återkommande fakturor förkonterade
Kontering
Alla beställningar i Lupin respektive alla fakturor ska konteras av beställaren.
Obligatoriska fält:
- Konto: typ av kostnad – bok, resa, kemikalier…
- Aktivitet: projekt, delverksamhet… (kombination av kostnadsställe, verksamhet och aktivitet)
Lathundar:
- Val av konto i Lupin/Proceedo (PDF 53 kB, ny flik)
- Kontering och moms (PDF 64 kB, ny flik)
- Rektors beslut om representation | 2019 (PDF 315 kB, i Regelverket, Medarbetarwebben)
- Lathund för representation med mera, i PDF-format (PDF 55 kB, ny flik)
- Lathund för representation med mera, i XLS-format med filtreringsmöjlighet (XLS 55 kB, ny flik)
- Läs mer om representation (Medarbetarwebben)
- Gå till en fullständig beskrivning av hela Lunds universitets kodplan
Frivilliga fält:
- Funktion: fri indelning, används av några inst.
- Tillgång: Om inköpet gäller en vara vars inköpspris understiger 30 000 kr, men som ändå ska inventarieregistreras t ex p g a att varan är stöldbegärlig eller ska besiktigas, ange 999 i fältet.
- Beskrivning: Här kan du i klartext kortfattat skriva information om vad köpet avser, beskrivningen kommer att synas i uppföljningar i t ex Raindance eller EOS och Kuben. Obs! Det är endast de första 30 tecknen som syns!
Utbildning
För aktuella kurser titta på sidan "Utbildningar, interna för ekonomer och inköpare" här på Ekonomiwebben, eller direkt i Kompetensportalen.
Kontaktinformation
Se upp för VD-bedrägerier
Läs mer på Medarbetarwebben.